Alla inlägg under april 2015

Av Kewin - 29 april 2015 23:49


Har nu idag efter att ha gått några träningsrundor satt upp lite delmål som jag tror kan hjälpa mig att nå årets stora mål. Har förstått nu med hjälp av Max från MXPGOLF att det är viktigt för utvecklingen, att ha delmål påvägen att sikta mot och inte bara slutmålet, som är en bra bit längre fram på vägen.
Runda utan treputt el fler. Träffa alla fw från utslag. GIR på alla par treor. Runda helt utan pliktslag, är några av delmålen jag satt upp just nu. Fler kommer under resans gång.


Förutom dessa delmål så kommer jag att fortsätta arbetet med min svingrörelse. Är fortfarande mycket armar och lite kropp som arbetar i svingen. Känns som att det finns en hel del där att arbeta med.


Ett annat problem som jag märkt av nu på senare rundor är att jag låser mig vid vattenhinder. Tex om jag ska slå en enkel pitch på 80meter in på en green så brukar det gå bra. Är det däremot vatten imellan så låser sig det och jag tappar förtroendet. Väljer då ofta tex en järnnia och går för långt, för att hela kroppen skriker att Slå INTE i vattnet nu vad du än gör. Helt galet egentligen för samma slag utan vatten imellan går ju galant. Måste få mer förtroende för mig själv där och slå slaget som vanligt. Bara tänka bort vattnet som vid ett sådant slag egentligen inte ska ge mig bekymmer.


Hemmabanan börjar att växa till sig riktigt bra nu. Lite mer regn blandat med varmare dagar så kommer den snart vara i topskick. Banarbetarna gör en kanonjobb. Nu kan man inte längre skylla sina sämre slag på underlaget ;)



Av Kewin - 24 april 2015 00:18

Jag kommer vara snyggast i sommar på golfbanorna. Iaf snygg. Har nämligen fått igång ett litet samarbete med Doogleg, ett företag som pysslar med golf. Några detaljer kommer jag ej gå in på här, men om du är sugen på något nytt, snyggt, unikt, så spana in deras hemsida. Prylarna/kläderna där är designade av golfare för golfare. Så det finns en god tanke bakom alla saker. Plus att det e riktigt snygga saker. Spana in shoppen själva så ser ni.


Doogleg.se  


Idag fick jag hem ett litet paket från Doogleg. En riktigt snygg och bekväm keps var det. Den var snyggare än jag trodde från början. Och då ska ni veta att jag trodde den var snygg. Bekväm är den också. Flexfit och tillverkad i ett riktigt fint material, så den blir inte övervarm på en varm och solig dag. Denna keps rekomenderas varmt av mig. Däri låg även en nice markeringsknapp med texten "In the hole" på. Blir bra sistaord man ser innan man sätter ner bollen å tar sikte med klubban. Många birdies kommer det att bli.


The most fun you can have with your clothes on  


Nu är det snart helg. Denna helg är en grabbhelg med sonen, så kommer att bli en golfledig helg. Dock kommer jag som alltid spana in instruktionsvideos mm när lillen somnat och förmodligen träna puttning i tvättrummet. Men ni alla får ha en underbar golfhelg så höres vi igen på måndag, då min egna träning drar igång igen.


Svinga lugnt...

Av Kewin - 23 april 2015 00:14

Idag hade jag satt upp två st mål för mig själv. Det första gick bra. Det var mer att ge tid åt alla slag. Inte bara hasta iväg något på måfå och hålla tummarna, utan att köra sin rutin inför varje slag. Det låter ganska enkelt. men ibland, iaf som rätt så ny spelare, så är det lätt att bara se hur långt det är kvar till green, välja en klubba och gå fram och klappa till. Även i puttningen har jag märkt att jag har det svårt att fullfölja detta genom en hel runda. detta mål tycker jag iaf att jag kan bocka i som avklarat idag.


Dagens andra mål var att gå på eller under 90 slag idag. Det är par 70 på hemmabanan, så för mig som har hcp 20.3 och ligger där omkring och nosar, så är det ett mål som jag trodde mig kunna klara av idag. Men inte idag heller. Men bra nära. Gick runt på 91 slag idag och fick 39 poäng som gav mig nya 19.1 i hcp. Gott att det gick bra men surt med ett extra slag över målet. Jag behövde en birdei på hål 18 för att gå på 90. Och spännande blev det då jag la mig precis utkant av green på 2. Birdieputt mao kvar. Och nära var det. Lägger putten, som var ca 4m, ca 20cm till vänster av hålet. Lutningen var höger-vänster så hade jag "bara" tagit ut den lite mer rätt så kanske.

Men nästa gång, då j*vlar.


Jag har ju, som ni som läser redan vet om, börjat få hjälp av en PRO vid namn Max. Vi kör Online Coaching. Han är mycket kunnig ung man och dessutom trevlig. Så väldigt bra kille att få denna hjälp utav. En sak som han sagt till mig är ju att ha händerna i svingen mer under gylfen som utgångsläge. Har alltid haft dem längre fram tidigare å pressat fram en onormal forwardpress. Jag har denna vecka tränat på att fixa till detta och idag under rundan så försökte jag att ha det så genom alla slag med full sving. Som ni läst så har det gett resultat.
Nu kommer det en barnhelg för min del så ingen golfträning men senast på måndag så drar jag igång med det igen. Kommer gnugga på och försöka få den "nya uppställningen" att sitta utan att som nu behöva tänka på det. Ska även nästa vecka filma min nya sving och se vad han då har att ge mig. Är grymt nöjd med att blivit erbjuden denna hjälp och är övertygad att det kommer hjälpa mig att nå mina årsmål.


Avslutar med att slänga in lite snabba fina bilder från min vackra hemmabana, som börjar att bli grönare och grönare nu. Hoppas snart att det gröna i träden med kommer snart. Då är banan verkligen vacker att gå. Ni borde komma och testa spela banan. Ni kommer att gilla den...


                Avslutar med en liten bild mot vårat vackra klubbhus.

Av Kewin - 21 april 2015 23:58

Jag blev, tillsammans med 6 st andra, utvald på forumet svensktgolfforum.se av en PRO vid namn Max att få vara med om ett projekt. Projekt Online Coaching. Det innebär att denna säsong så får jag ledning, tips, övningar mm av honom, som kommer hjälpa mig nå mina mål inom golfen. Detta tillsammans med min vinnarskalle kommer att ta mig dit.


Som sagt så har det än sålänge bara börjat. Men har redan nu fått tips på hur jag kan förändra min sving med några små sjusteringar. Jag har därmed börjat med grunderna igen. Uppställningen blir lite annorlunda men när jag igår testade de tips jag fått, kändes det att det kommer hjälpa mig över alla slag över hela banan i längden. Kändes lite avigt i början, men efter några svingar så började det kännas mer och mer naturligt. En detalj som jag jobbar med nu är att få bort min onaturligt överdrivna forwardpress. Få ner den och händerna mer " nedanför gylfen" kommer ge mig både längre längder på slagen och mindre spridning. Mer jämnhet kort och gott. Armar ska forma ett Y över bollen, som ses av PGAspelaren Lee Westwood till höger i bilden.


 Jag ska försöka närma mig L.Westwoods uppställning. (Mannen till vänster)


Imorgon ska jag ut på banan och spela en runda. Menhar lovat mig själv att förutom den vanliga golfträningen, så ska jag ge 1h innan varje runda åt uppvärmning och ett litet kort träningspass. Sedanspela rundorna efter det. Efter rundorna så ska jag köra 30minuters puttningsträning. Varje gång jag åker till klubben ska det puttas minst 30 minuter. Och då med ett seriöst upplägg. Puttningsträning kommer att ske med en Square Triangleplatta.


  Square Triangleplatta.


Nu är det dax att börja varva ner så man får tillräckligt med sömn innan morgondagens träning och runda.


Svinga lugnt alla.




Av Kewin - 15 april 2015 17:05

Nu börjar allvaret ja. Nu har jag fått reda på att jag kommer under denna säsong få Onlinehjälp av en PRO. Imorgon ska jag börja med att filma mina slag, för att kunna skicka in dem till honom. Alla olika slag som jag använder. Allt från olika utslag, till mina horribla puttar. Spännande värre detta. Samtidigt lite nervöst. Men det kommer bli kanon.


Har just nu hcp 20.2 Men målet för denna säsong, som är min andra, är 14.0 Kommer göra allt för att nå det, och med hans hjälp så tror jag verkligen på att det kommer att gå. Vinnarskallen kommer att göra att jag vägrar att missa målet om det såkommer ta kol på mig. 


Blir idag ett snabbt inlägg bara. Ville egentligen bara nämna detta och att from nu så kommer det skrivas mycket mera. Fler bilder och kanske några filmade snuttar, kommer såklart också att komma upp mer och mer nu.


För som sagt. Nu börjar allvaret...

Av Kewin - 13 april 2015 01:48

har ej varit direkt aktiv denna helgen med varken mitt egna golfande eller skrivit något här inne.

Detta beror ju såklart på att det har varit the Masters nu. Det har varit en riktigt grymt bra tävling, där den som vann gjorde det egentligen rätt så överlägset, även om slagmässigt det blev lite nerv på sista nio.

Jordan Spieth vann och gjorde det med stil. Ledde från början till slut. Slog massvis med olika rekord och detta trots att killen är 21 år gammal. 21 år gammal!! Sug på den ni. Framtiden är här.


  Jordan Spieth

 


En annan sak som gladde mitt gamla hjärta i helgen det var att Tiger Woods faktiskt spelade hela tävlingen utan att känna av kroppen något nämnvärt. Och bra gick han också. Något som glädje mig.


Nu ska jag krypa ner i sängen med en film som jag velat se länge nu med konstigt nog aldrig blivit av.

 Seve the Movie. 

 

Ses på fairway på en bana nära dig...

Av Kewin - 6 april 2015 00:52

Hej i natten.


Har idag haft en golfledig dag. Däremot så måste jag bara rekomendera den filmen jag just nu ligger och tittar på.

Ben Hogan - The Golf swing. Det är en film från golfchannel.com  som handlar om Ben Hogan och framför allt hans sving. Jim McLean analyserar och går igenom den, vad som gjorde Hogans sving så otroligt bra och ren. Allt från grepptryck till bollträff. detta blandas upp med intervjuer med spelare som har spelat med och mot Hogan.


   


   

Finner denna filmen mycket intressant och lärorik. Många saker jag som nybörjare har att lära mig, men tror att med viss hjälp att jag kommer kunna få in en del i mitt spel. Gillar att se på instruktionsfilmer och se om det finns saker där att ta till mig. detta är dock inte en ren instruktionsfilm utan mer en analys av just Hogans sving. Och vilken sving sen...


 


 

Jim Mclean visar inte bara upp klipp på svingen utan praktiserar och visar den själv också, så att man lättare kan se.

Gillar man sådant här så ska man absolut ge denna film en kväll i soffan.


 


Nu ska jag iaf se färdigt den och sedan sova, så jag är pigg imorgon då jag ska ut och testa i praktiken.






Av Kewin - 3 april 2015 00:51

Då har man alltså gjort det. Gjort vadå? Spelat golf i en hagelstorm. Skönt? Inte det minsta.


Idag har jag alltså varit ute och spelat en runda på hemmabanan St Jörgen Park Golf Club. Rundan började i strålande sol och ca 10 Grader varmt. Helt ok väder mao. Rundan började också den bra. Ett fint par på första hålet.
Sedan gick det som vanligt. Väldigt mycket upp och ner. Dock lite mera upp än det brukar. Jag är ju en relativt ny golfare så har ju ett högt HCP. 20.5 Så jag har ju några extra slag att ta av omman säger så. Och tur är det ibland. Efter första nio hade jag tex förbrukat 13 extra slag. Dock misslyckats på "rätt" hål, så poängmässigt fick jag 18poäng ändå.


  Bild från chippinggreen

 

 

   Det var lite lätt mjukt på banan idag




Sista nio var lite annorlunda idag. Spelet var helt ok. Utslagen med min Spoon satt riktigt bra. Inte lika långa som med min driver ( som jag lämnade hemma) men däremot så missades endast två st fairways på hela rundan. Om man ej räknar in några greenmissar på några par treor. Wedgarna in på greenerna satt bra dem också. Däremot slagen där imellan var det lite High Chapparal med. En del riktigt fina, men de flesta lite offside. Fick ju gå för längre järn då mina utslag vart kortare idag. Där har jag Massor att träna på. Och där kommer jag lägga en hel del tid. Puttningen var helt ok. Mestadels tvåputtar och någon enputt. Dock jämnades det ut med några treputt också. Puttningen har en del att önska och där lägger jag en del tid nu. Behöver nog öka den tiden dock.

Hagelstormen då? Ja den kom när jag skulle slå ut på 14. Himlen öppnade sig och jag trodde först det bara regnade. Tog fram paraplyet och tänkte inte mer på det. När jag vandrade mot bollen efter utslag så började det bli vitt i gräset. Haglet blev mer och mer, större och större. nu började det kännas när de träffade kroppen. Men inte ger man upp för det. De flesta som var ute på banan packade ihop och tog sig snabbt tillbaka till klubbhuset. De glada norskorna som jag haft följe med ett par hål gav upp och gav sig innåt. Synd då de var både trevliga och söta ;)jag och en man i bollen framför gav inte upp. Vi gick ihop ock spelade klart alla 18. Tur det. Gick ju med tanke på mitt handikapp helt ok. 69 slag Netto, 37 poäng och en sänkning på hela 0.4 30 sådana sänkningar till och man kan snart kalla sig för golfare :)


  Skönt väder

 

 

Lite hagel



Nu får vi se hur vädret kommer bli i helgen. SMHI lovar sol men vi får se. Är ju inte direkt så att de alltid har rätt. Har de rätt så kommer det bli golfspel i helgen. har de fel så kommer det bli golfträning endast. Golf kommer det iaf att bli. På St Jörgen park Golf club för min del.


Var kommer ni spela i påskhelgen?



Presentation


Kewin heter jag och här har ni min blogg med golf som ämne.
Träningar, rundor och tävlingar mm.
Min resa har bara börjat.
Hoppas ni finner den intressant och följer med mig på den.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards