Alla inlägg under februari 2015

Av Kewin - 24 februari 2015 02:41

Abstinensen är hög. Riktigt hög. Och varje gång som man känner att våren är påväg, så får den ett bakslag genom riktigt kalla nätter och kallt med snö på dagarna.


Vad gör jag då som golfspelare?


Jo jag gör såklart vad jag kan. Tränar på rangen på HGC, Studerar golfsvingar på youtube, Läser olika böcker om golf och tränar puttning på matta hemma.
En bok som jag läser nu är "Dave Pelz - Putting bible". Tycker den är relativt lättläst och lätt att följa med i. Han skriver på ett för mig bra sätt, så jag lätt kan hänga med. Får iofs erkänna att vissa partier får jag läsa två ggr för att förstå, men det är nog mest min okunskap i ämnet som gör att jag måste göra detta. Men bra och intressant läsning är det iaf oavsett.


 



Studera golfsvingar är som sagt också något som jag pysslar med nu när vädret är som det är här i Göteborg. Var och en har ju sin egen sving men jag tror på att genom att studera proffsen och se hur de svingar så kan man se vad som saknas och vad som man kan ändra på.
Har idag fått min egna sving analyserad på golfforumet Svensktgolfforum.se av en PRO vid namn Max. Mycket kunnig och duktig kille som kollat på min sving och därefter länkat till en video där han ritar å beskriver mycket bra hur han tycker jag kan göra för att få en bättre sving och tex bollträff. Rekomenderas starkt. Har ni inte gjort det än så tycker jag verkligen ni ska regga er på forumet, presentera er och börja skriva i trådarna. Kanske något som just Du undrar över som ej skrivits om tidigare? Va då inte blyg utan starta en gärna en ny tråd.



Min egna träning då?
Ja för tillfället så går jag på gruppträningar på HGC på torsdagskvällar. PROn Caroline Skager håller i dem och hon e pedagogisk och kunnig och lär ut på ett sätt som jag tror passar de flesta spelare. Ska bli spännande och se vad denna träning kommer ge mig i vår. Kommer ju ta några veckor innan allt sitter som det ska. Detta tillsammans med Maxs videoanalys så vet jag vad jag har att jobba på. Och det är en hel del. Men älskar att försöka bli så bra som möjligt så kommer utan problem kunna ge detta den tid och träning som det behövs.
Puttningen är också en del i spelet som jag ger mycket tid nu i vinter/tidigvår uppehållet.
Tror att jag har mycket slag att hämta där. Tex en putt mindre på vartannat hål e ju trots allt hela 9 slag. Det är mycket i golf. Varje gång jag är på rangen och tränar så ger jag även puttningen tid. Gärna både innan och efter rangepasset. Sen får man ju ta den tid man har till detta. Vid tvättider i källaren tex är ju ett perfekt tillfälle att träna puttning på.


Man får träna när man hinner



Nu är kl lite för mycket så är väl dax att försöka blunda lite. Men återkommer snart igen med lite mer för er att läsa. Hoppas ni finner det intressant och fortsätter läsa om mig och min resa inom golfen.

Finns även på Instagram där ni kan se lite mer om mig och mitt liv
kewinbertilsson heter jag där.

Tack för mig sålänge och På återseende .

Av Kewin - 20 februari 2015 13:13

Att starta upp och börja med något nytt tycker jag alltid är svårast. Finns alltid olika ursäkter att man inte tar tjuren vid hornen och bara sätter fart. Man har dåligt med tid, man har ej den ekonomi som behövs, man har redan tusen bollar i luften. Har man inga ursäkter, så hittat man på en. Så har det varit under en lång tid för mig när det gäller att börja spela golf. Att gå den där grönakortkursen så man kan få gå ut och spela. Att ens kolla upp på närmaste bana hur man går till väga tog väldigt lång tid för mig. Men nu sitter jag här. Snart ett år efter att jag tog tag i det och anmälde mig för att ta grönt kort. och jag ångrar mig inte en sekund.


Det hela började faktiskt med att min dåvarande flickvän, som hade gått kursen några år innan vi träffades, föreslog att jag kunde hänga på till rangen å testslå lite. Kunde ju låna hennes klubbor. Hon visste ju att jag gillade se golf på tv och att jag hängde med lite med vad som hände på tourerna. Det tog inte många svingar innan jag tyckte att detta var ju riktigt roligt. Dock inte lika många bollar som svingar som flög iväg snyggt ut på rangen men det e ju en annan sak. Men fastnade, det gjorde jag.


Detta var på Bredareds GK och såfort vi kom hem så kollade vi in deras hemsida. Gick in under kurser och där så såg vi att det faktiskt skulle börja en kurs i Mars.

3 platser kvar och reducerat pris. Perfekt. 


Dagen för kursstarten kom.


När jag klev in i konferensrummet för första gången på klubben där kursen skulle hållas så kände jag mig hemma direkt. Där satt ju de unga tjejgänget, grabbarna i de äldre tonåren, männen och kvinnorna och pensionärerna. Helt vanliga människor. Inte alls godsägarna, rikemanssönerna och advokaterna, så som jag trodde att golfsverige såg ut.

Johan Claesson hette klubbens PRO och han tog hand om oss riktigt bra. Ska man ta sitt kort någonstans i närheten av Borås, så rekomenderar jag Johan starkt. 



     Ute å svingar på Bredareds GK



Fyra veckor senare så hade man klarat av kortet. Nu skulle man ut på banan med en fadder. Jag hade min flickvän så att komma ut va inga problem. Man skulle få ihop 18poäng på nio hål från gul/svart två gånger. Gick två hål och bestämde mig att detta va ju inga problem. Testade från gult istället resten av banan. Det tog två varv sen var man nere i 36 i hcp. Gött, nu kunde jag boka tider å köra när och var jag vill.     

 

 

 Tränar puttning på Bredareds GK

 


Spelade ganska snabbt ner mig till 28. Sen tog det stop. Inte på grund av att jag spelade dåligt utan för att jag inte kunde spela alls. Det tog slut med flickvännen och det hände andra saker som gjorde att jag ej kom ut. 

Jag höll upp med golfen i ca 1 månad innan jag bestämde mig. Jag kan ju faktiskt ta kontakt med någon bana här hemma i Göteborg. Jag måste ju inte bara spela med henne utan jag kan ju faktiskt spela ensam eller med andra.


Sakt och gjort. Testade lite banor här i Göteborg, som jag kunde åka kollektivt till då jag saknar körkort, och fastnade för stämningen, medlemarna och banan på St: Jörgen Park golf klubb. Så där är jag nu medlem sedan hösten 2014 och trivs hur bra som helst. Spelade ner mig till 20.5 i hcp innan vinteruppehållet kom. 

Nu tränar jag inför säsongen 2015 på HGC, vilket är en träningsanläggning här i Göteborg med range, gym, cafe och en korthålsbana. Tar grupplektioner på torsdagar där och ser verkligen fram emot att komma ut till våren. 



  Vinterträning på HGC i Göteborg



Detta var lite om hur jag började spela golf. Kommer fortsätta skriva om min golfresa, förhoppningsvis ner i hcp, och hoppas att du finner den intressant och att du vill läsa om den.













Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Kewin heter jag och här har ni min blogg med golf som ämne.
Träningar, rundor och tävlingar mm.
Min resa har bara börjat.
Hoppas ni finner den intressant och följer med mig på den.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards