Alla inlägg under mars 2015

Av Kewin - 24 mars 2015 22:48

Vilken underbar dag vi har haft idag i Göteborg. Sol, värme och ingen direkt vind att tala om. Det perfekta golfvädret. Härlig timing att ha bestämt för att gå ut en runda idag mao.


Klockan nio imorses var vi på plats. Min vän Johan och jag. Platsen var min hemmabana. St Jörgen Park Golf Club, som Johan ej spelat tidigare, så var kul att få visa upp den för han. Innanför dörrarna i receptionen möttes vi av en som vanligt trevlig man vid namn Göran som tog emot oss. Efter ett snabbt ombyte till sin golfoutfit för dagen, så var det dax att värma upp i morgonsolen. Fick kroppen varm och go och gick mot chippinggreen och slog in sig lite mot de för årstiden mycket bra greenerna. klockan närmade sig halv tio så var dax att gå till första tee.


Mitt spel böljade mellan himmel och helvete men tycker Johan, som inte har spelat golf på många år innan denna våren, spelade helt ok. Visst blir det missar imellanåt men med tanke på att det är första rundan på banan för han och att han faktiskt inte tagit klart det gröna kortet än, så tycker jag han spelade helt ok. Jag skulle gissa på att han ligger på ca 20 i hcp i sitt spel och kommer ju inte ha några som helst problem i helgen, då han ska ta klart sitt kort. Jag har för mig att han spelade mycket som yngre och har det kvar i sig en del. Han är trevlig att spela med och glad att vi börjat spela en del tillsammans. Så fort han får sitt kort fixat så kommer iaf jag gnata på han lite så vi kan köra någon partävling eller så tillsammans. Vore hur kul som helst. Så nu vet du det Johan. Tävling framöver ;)


Ang banan så är jag nöjd över hur skicket är på den för tillfället. Märks att det arbetats hårt över uppehållet och att de fortsätter att lägga ner mycket jobb. Som medlem så är jag oerhört tacksam över detta. Kommer att vara en riktigt vacker plats när det gröna kommer igång på riktigt och växer till sig. En plats som jag hoppas kunna vara mycket på. Reflektioner över mitt egna spel har jag ju gjort. Noterat en del punkter på papper som jag behöver lägga mer träningstid på. Kan ju dela med mig av dessa punkter och tankar.



Utslag - Måste träna upp en mer jämnhet här. Längden är helt ok både med driver, spoon el tom ett järn, beroende på hål, så är mer att kunna slå dem till samma område varje gång. Som det är nu så slår jag tex för många utslag som jag ibland bara får knacka fram för att kunna slå ett fint tredjeslag istället för ett andraslag. Där har jag en hel del att hämta.


Längre transportslag - Långa järn, hybrid el spoon från fw tex. Här känner jag att det är 50/50 om det kommer sitta eller inte. Måste höja upp procenten i bra träffar mot sämre, så jag kan nå GIR oftare.


Puttningen - Är just nu under all kritik. Tvåputta är såklart helt ok. Men tre och tom ibland fyrputtar som dyker upp är INTE ok. Måste bli bättre på detta och kommer lägga mycket tid på detta. Skulle tro att jag på en vanlig 18hålsrunda, säkert kan få ner 8-12 slag bara på puttningen. Skärpning.


Finns bara en sak att göra. Träna, träna och åter träna. Kul man tycker det är roligt att träna.

 

Tyvärr så fungerade det ej att lägga in bilder idag, men återkommer med dessa.

Av Kewin - 20 mars 2015 21:06


  Del av klubbhuset på St Jörgen Park Golf Club


Idag öppnade hemmabanan kl 12.00 Då var man ju tvungen att vara där såklart. Hade bokat första lediga tid som var kl 12.50 och var på plats kl 12.00 Checkade in mig och fick reda på att en kille till bokat in sig i bollen. Trevligt, slippa gå själv. Alltid kul med sällskap. Värmde upp på chippinggreen som vanligt. Där brukar jag få vara ifred att göra mina kroppsrörelser för att få upp värmen i blodet. Sedan är det skönt att chippa och putta in sig lite innan rundan börjar. Fulla slag på rangen som många gör som uppvärmning, det gör jag sällan. Bättre få koll på lite rull mm. Dock så köpte jag idag två poletter så jag kunde gå igenom slagen lite innan. Var ju trots allt ett tag sedan jag var här.


Väl på första tee då. Mötte upp dagens spelpartner där som presenterade sig och var trevlig. Dock minns jag ej hans namn men trevlig var han iaf. Första hål är på St:Jörgen Park Golf Club är en par 3a på ca 150 m. Hålet går även nedför. Lite träligt med en par 3a som öppningshål även om jag tycker det är en skön par 3a. Inga direkta svårigheter utan bara lägga in den rakt fram. Det gick ju sådär alltså.... Missade lite höger och när dessutom vinden ligger på åt samma håll, så då är det lätt att den drar iväg lite. Dock inte värre iaf än att jag hade en relativt lätt chip in mot flagg. Den satt fint och rullade fram till ca 1 m innan flagg. Och vad händer då?? Jo jag missar såklart parputten. Men men... Ett över efter ett hål.


Nästa hål är en par 5a. Inte så lång men en dogleg right som gör den lite smålurig. Lägger ut en spoon som lägger sig rätt så bra precis innan det svänger. Nöjd och belåten lämnar jag tee och rullar vagnen mot bollen. kommer fram till bollen och den ligger riktigt fint. Lite lätt upphöjd på gräset mitt i fairway. Bara att slå till. Känner mig dock osäker och tar fram min h4a. Slår den dock med lite väl låg bana och den rullar mest hela tiden. dagens första top så att säga kom där. Tredjeslaget som jag nu ska slå är ca på 150m in till green. En järn6a senare och man är uppe på förgreenen. Chip och rull sen dax för puttning igen. en tvåputt senare och man kan traska mot nästa tee. So far so good.


 
 
Nu ska jag ej skriva om hur precis alla hål gick och hur jag spelade dem. Men ett hål som jag alltid haft problem med är hål 18. Och idag blev det par på det, så det måste jag iaf skriva om. Är inte så ofta det händer mig där. Finns nämligen en Nemesis på det hålet. En stor ek, mitt i faiway där det svänger höger. Så den är ofta ivägen för andraslaget. Men idag tänkte Kewin golf, inte bara spelade på. Idag tog jag ej fram min driver på 18e tee, utan tog min spoon. Tänkte att nu ska jag lägga mig kort om trädet så det ej hamnar ivägen. Tänkte lägga ut den ca 170-180 meter och slå upp på green på höger sida om eken. Sagt och gjort. Fick på en rak och fin spoon som la upp sig perfekt. Gott, nu är trädet inte i spel. 150 m kvar ca och det går uppför rätt så kraftigt. En H4a tas fram och jag får till en riktigt skön träff. Den seglar upp på platån där uppe. Men hur ligger den på green tro? Kan den gått över? Svårt och se där nerifrån. Efter att spelkompisen även han slagit upp sig på green så knallar vi upp dit. och till min glädje så ligger bollen där. ca 2.5 meter från hål. mao uppe på två och puttar nu för birdie/par. Är sällan jag gjort det på detta hål som sagt. Ställer upp mig. Får in en bra känsla i putten och ser den rulla mot hål. Rullar och rullar. Sakta sakta. För att tyvär, stanna ca 10 cm framför. Enkel parputt kvar iaf. Gott.
Årspremiären på hemmabanan är nu avklarad och det känns kanon.

 


Får passa på att tacka klubbens Greenkeeper med crew för att ni gör ett grymt arbete . Tycker banan höll riktigt bra. Och tänker man dessutom på att det är den 20e Mars idag, så håller det grymt bra.


Tack så mycket.

 

 

 

Av Kewin - 18 mars 2015 15:44

Igår (Tisdag) så var jag och en vän vid namn Johan på HGC å körde några varv på deras korthålsbana. Härlig och bra träning. Finns tre utslagsplatser på varje hål, så man kan variera olika längder och slag väldigt bra. Dock så är ju greenerna gjorda med hårt konstgräs så lite svårt få bollarna att stanna och puttningen ska vi inte tala om. Men för wedgträning, pitchar och chippar så är banan 10/10. 

PWn satt klockrent. 52an och 56an lite sämre. Men är ju därför man tränar med dem. De ska vara heta på fredag då jag går ut på riktig bana igen. Chipparna in från runt greenerna har en del att önska också. Men skam den som ger sig.


Snyggt inspelad boll på en av de hårda greenerna

 

Jag tror på mitt pitch och chipspel, bunkerspel mm. Vet att jag brukar lösa problemen runt greenerna. Har bra självförtroende där. Dock när jag kommer upp på dem så kommer problemen. Puttningen. Där har jag mycket att lära mig. Läsa rätt fart, rätt sikte och framför allt, få in en rutin. Som det är nu så agerar jag typ på tio olika sätt innan 10 olika puttar. Ingen rutin alls att tala om. Konstigt egentligen då jag har en lugn och bra rutin innan alla andra slags slag. Hur vanligt kan detta vara tro? där måste jag bli klart bättre. Ska slå till och köpa mig ett hjälpmedel av PROn på hemmabanan. En Square triangle. Se om detta kan hjälpa till med sikte och fart. Om det fungerar så är det ju ett billigt hjälpmedel som man kan ha i sin bag hela tiden. 60 kr kostar den hos henne så är ju överkomligt på alla vis. 

 

  Yes Square triangle

 

Nu får det vara färdigskrivit för idag. Blev väldigt kort men inte alltid man har tid och rum att sitta här och skriva. 

Ska bara tipsa om ett ställe där jag tycker ni absolut ska regga er som medlemmar och dyka in i trådarna där. Ett underbart och bra golfforum där det huserar golfare från hela Sverige. 

www.svensktgolfforum.se/ heter det och där är alla slags golfare välkomna. nybörjare till proffs. Så gå dit nu och regga er om ni inte redan gjort det. Ni är så välkomna så. Vi ses där...



Av Kewin - 16 mars 2015 15:07



Fredagen den 20e Kl 12.00, så öppnar min hemmabana. St:Jörgen Park Golf Club.  Och som jag har längtat. Nu behöver jag ej gå runt här hemma och drömma. Drömma om hur man står på första tee. Drömma om hur jag slår ut en lätt fadad j8a över första bunkern och ner mot green. Hur den slår ner ca en meter innan hål. Och efter en lätt studs slår i flag och går direkt ner i kopp. HIO direkt. 

Nu kommer väl förmodligen HIOn få vänta. Men bara tanken om att få åka dit och spela denna underbara sport golf, gör mig lycklig. Känner mig återigen som ett barn dagarna innan julafton. Förväntansfull och otålig. 


Blev medlem i denna klubb i höstas efter att varit där och spelat en gång. jag kände då direkt att här skulle jag trivas och mitt spel utvecklas. Nu några månader senare känner jag att mitt val var helt rätt. Allt ifrån banan till restaurang. Från reception till banarbetare. Från medlemmar till ledningen. Allt här har den familjiära känslan som jag gillar och jag trivs som fisken i vattnet. Jag är hemma...


Översikt över banan. Mycket vatten att se upp med.  

 

Är ni nyfikna på en parkbana med utmanande hål, så ska ni komma och spela på St:Jörgen. Tror inte ni kommer bli besvikna alls. Möjligen över att ni inte slår banrekord på första besöket, men då får ni bara träna mer tills nästa gång. banrekordet för herrar hålls av en viss Johan Carlsson, som ni säkert känner igen från www.europeantour.com där han håller till. 


TeeÅrSpelare  KlubbAnt. Slag 
Vit2008Johan Carlsson Sankt Jörgen Park 65 
Gul2009Johan Carlsson Sankt Jörgen Park63 
Blå2001Helena Högström Stora Lundby GK71 
Röd1998Caroline Larsson Öijared GK72

Nu vet ni vad ni ska satsa på för score när ni kommer och hälsar på.


Hoppas ni alla får en fin golfvecka så hoppas jag att vi ses på en green någonstans. 

Av Kewin - 9 mars 2015 15:34

Helt underbart att säsongen på allvar börjat att komma igång så smått. Är ju detta man väntat på sedan banorna runt omkring Göteborg började stänga ner inför vinteruppehållet. Detta skedde igår och med ett besök hos grannklubben Albatross GK och deras niohålsbana. Hur det gick? Vi börjar från början...


Jag och en kille till vid namn Johan hade planerat att vi skulle testa deras bana. När vi planerade att spela denna söndag så var vi beredda på vintergreener, då de inte öppnat upp banan helt än. Två dagar innan vi ska ut så händer det. De öppnar sin niohålsbana med ordinarie greener. PERFEKT!! Det blev mao två dagar med lång väntan. 

Får erkänna att det tom var svårt att somna på lördagskvällen. Kände mig som barn pånytt kvällen innan julafton.

Ställde klockan på 7.20 men vaknade såklart tidigare. Det var ju idag det skulle ske. Årspremiären.

 

 

Framför klubbhuset på Albatross GK  

 

 

När vi kom fram till klubben å dess fina klubbhus så började det pirra i magen. Nu är vi nära. In och skriva in oss, fixa banguide, värma upp lite och sen swing it away på första tee. Så här tidigt på säsongen så var receptionen stängd men det satt en man i kansliet där som var trevlig och välkomnande som hjälpte oss ta fram banguider och slängde till oss var sin polett, som han glatt bjöd på. Bara tacka och ta emot. alltid trevligt med bra service.

Vi rullade ner till rangen och värmde upp våra stela golfkroppar. 


Väl på första tee så började man känna att nu är det faktiskt på riktigt. Vi ska spela golf igen. Härligt.

Peggade upp, tog sikte, ställde upp och PANG! Första utslaget sitter där det ska. En driver ca 220-230 m litevänster på fairway så trädet på höger sida är ur spel. Skönt. Nu är man igång. Skönt att man fortfarande kan slå sina slag.


Det höll i tre slag typ.


Sen började spelet bölja från fantastiska slag till bedrövliga. Från duffar till perfekt slagna draws. Men varje gång man svingade ett slag så kände man att vad gör det om det ej blir perfekt nu med en gång? Vi är ute i början av Mars. I kalla Sverige. Och vi spelar golf. Vi har massor av tid att bli varma i kläderna på. Detta är bara premiären så räknar inte att jag ska gå 3 under lixom. Första niohålsrundan räknade vi inte ens slagen. Vi var bara glada att vi var igång och att säsongen snart drar igång på riktigt. 


Efter nio tog vi en liten break. Jag hade såklart glömt både mitt iste och min drickyoggi i kylen hemma. Tur att Johan är en snäll kille med en macka över så man orkar spela nio till. Brukar dock alltid ha med mig någon slags föda i bagen som jag tar under rundorna, men var väl lite för uppspelt av att vi skulle åka och spela, så det fick man ta och stoppa i magen när man kom hem igen.


 


Dax för dagens andra nio. Nu började det bli mer folk som ville spela, så vi blev en treboll. En av Albatross GKs medlemmar som skulle kört själv frågade om han fick gå med oss. Självklart fick han det.

Denna runda gick ungefär som första med undantag för en sak. Min FWhit% var obefintlig. Tror jag typ träffade två av nio sista rundan. Och med det kom det in lägen och slag som inte riktigt satt där de skulle. Hamnade i några väldigt luriga läget några ggr, och några plumsade i vattnet. Men thats golf. Ibland sitter allt, ibland sitter inget. 

Gick några slag över mitt hcp men skam den som ger sig. Nästa runda blir bättre.


Jag slår en H4a, förmodligen snett.

 

 

Johan med J8a, förmodligen rakt ;)



Men i det stora hela så var både jag och Johan nöjda med dagen. Vi fick iaf starta årets golf och detta på en fin bana som Albatross GKs niohålare (19-27) Dröjer nog inte allt för länge innan vi ger den klubben ett besök igen.

Detta gav mersmak.








Av Kewin - 3 mars 2015 21:17

Nu börjar det knorra och gnida riktigt hårt i golftarmen. Från det att man vaknar i morgonsolens sken, tills det att man kryper ner i sängen för att sova, så finns tankarna om en fin vårdag med en fin vacker fairway framför mig där. Hur jag knäcker ut en perfekt drive i mitten. Hur jag vandrar upp till bollen och slår in en vacker järn9a near the pin. Puttern är het och man sänker sin birdie. Men än är vi inte riktigt där. Inte här i Göteborg iaf. Men snart. riktigt snart, så kommer detta bli en verklighet igen.
Under tiden så får man nöja sig med att spana in de olika banornas hemsidor. Läsa och skriva på Svensktgolfforum.se . Kollar in Golf.se ifall det kommit in någon ny artikel värd att läsa. Spela Tiger Woods PGA Tour på Playstation. Läsa golfböcker och spanar in olika instruktionsvideos. Allt för att den där golftarmen iaf ska få något i sig å iaf sluta knorra och gnida en liten stund. Plus att man får hålla igång svingen på HGC, där jag nu på torsdag ska gå min sista lektion. Skulle gärna gå några till men man kan inte få allt.
På söndag är det iaf tänkt att jag och en kille till ska ut och testa lite. Blir visserligen vintergreener, men ändå roligt att komma ut en stund. Ska bli kul och se om allt är som bortblåst, eller om vinterträningen gjort sitt för att hålla det vid liv. Jag tror och hoppas på de sistnämda. Kommer att skriva mer om rundan, som är första för året, sen när jag är hemma igen. Ska bli gott att "lufta" klubborna lite.

Presentation


Kewin heter jag och här har ni min blogg med golf som ämne.
Träningar, rundor och tävlingar mm.
Min resa har bara börjat.
Hoppas ni finner den intressant och följer med mig på den.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards